Το άγχος στον αθλητισμό οφείλεται συνήθως στο φόβο του αποτελέσματος του αγώνα. Πολλές φορές
οι αθλητές είχαν βιώσει κάποια αποτυχία στο παρελθόν, την οποία
συνδέουν με το άγχος. Άλλες φορές αισθάνονται ότι δεν έχουν
προετοιμαστεί κατάλληλα ή τους φοβίζει το επίπεδο των αντιπάλων. Πολλοί
αθλητές αναφέρουν ότι τους αγχώνουν οι θεατές, ο προπονητής, οι γονείς
τους και γενικότερα άτομα του περιβάλλοντός τους με τις απαιτήσεις που
έχουν από αυτούς. Γενικότερα το άγχος προέρχεται από τις αρνητικές σκέψεις των αθλητών, τη μειωμένη αυτοπεποίθηση και την εστίαση στο αποτέλεσμα.
Από την αντίθετη πλευρά του άγχους, η απάθεια και η πλήρης χαλάρωση έχουν
επίσης αρνητικά αποτελέσματα στην απόδοση του αθλητή. Η αθλητική
ψυχολογία υποστηρίζει ότι το άγχος σε ένα αγώνα μπορεί να αποδειχτεί
ωφέλιμο. Ένας καλός αθλητής την ένταση που νοιώθει από το άγχος μπορεί
να τη μετατρέψει σε ενέργεια για τον αγώνα. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες
μέτρια επίπεδα άγχους και διέγερσης ενισχύουν την αθλητική απόδοση.
Βέβαια τα ωφέλιμα επίπεδα άγχους διαφέρουν από αθλητή σε αθλητή και από
αγώνισμα σε αγώνισμα. Δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι για όλους ευνοϊκό το μέσο επίπεδο άγχους.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν οι αθλητές για
να ελέγξουν το άγχος τους είναι να αναγνωρίσουν τα συμπτώματα. Τα
συμπτώματα αυτά μπορεί να είναι σωματικά όπως ταχυκαρδία, τρέμουλο,
αύξηση ρυθμού αναπνοής, στομαχικές διαταραχές και εφίδρωση. Μπορεί να
είναι ψυχολογικά, όπως ανησυχία, ανικανότητα συγκέντρωσης, σύγχυση και
αρνητικές σκέψεις. Τέλος μπορεί να παρατηρηθούν αλλαγές στη συμπεριφορά
όπως γρήγορη ή αργή ομιλία, δάγκωμα των νυχιών, γρήγορες κινήσεις των
ποδιών και σύσπαση μυών. Κάποιοι αθλητές μπορεί να έχουν διαφορετικά
συμπτώματα από αυτά που αναφέρονται παραπάνω. Η παρατήρηση από τους
ίδιους αλλά και από τους προπονητές, γονείς και συναθλητές θα βοηθήσει
στην αναγνώριση των συμπτωμάτων του άγχους.
Ο αθλητής πριν τον αγώνα κατανοεί τα συμπτώματα που
προκαλούνται από το άγχος του και τα δέχεται ως φυσιολογική
προετοιμασία του σώματος για τον αγώνα. Τις μέρες πριν τον αγώνα, μπορεί
να εξασκηθεί νοερά προετοιμάζοντας το μυαλό του για το τι θα
αντιμετωπίσει διάρκεια της ημέρας του αγώνα. Μπορεί να φανταστεί όλη τη
διαδικασία από το πρωινό ξύπνημα, την είσοδο στο κολυμβητήριο, το
ζέσταμα κτλ Επίσης η νοερή εξάσκηση πρέπει να πραγματοποιείται και
ξεχωριστά για το κάθε αγώνισμα.
Λίγο πριν το αγώνισμα μπορεί να χρησιμοποιηθούν
τεχνικές χαλάρωσης με βαθιές αναπνοές. Μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνεται
στις σκέψεις που κάνει ο αθλητής πριν το αγώνισμα του. Για παράδειγμα α)
δεν πρέπει να σκέπτεται το αποτέλεσμα ή τους αντιπάλους αλλά να
εστιαστεί στην δικιά του απόδοση, β) δεν πρέπει να σκέπτεται και να
αναλύει τα λάθη κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, γ)πρέπει να εστιάζει την
προσοχή στην τακτική που θα ακολουθήσει, δ)μπορεί να «μιλάει» στον εαυτό
του χρησιμοποιώντας τις σωστές λέξεις, ε) μπορεί να φανταστεί
παλαιότερες επιτυχίες για να τονώσει την αυτοπεποίθηση του.
Τέλος μετά τον αγώνα μπορεί να γίνει ο απολογισμός
των σκέψεων, πράξεων και συμπεριφορών που βοήθησαν την απόδοση και αυτών
που είχαν αρνητικό αποτέλεσμα. Για την ενίσχυση της ψυχολογίας του
αθλητή η εστίαση πρέπει να γίνεται περισσότερο στα θετικά στοιχεία των
σκέψεων και της συμπεριφοράς. Τα αρνητικά στοιχεία μετά από παρατήρηση πρέπει σταδιακά να αντικατασταθούν και να εξαλειφθούν. Ακόμα
όλες οι παραπάνω εφαρμογές μπορούν να δοκιμάζονται και να εφαρμόζονται
στη προπόνηση έτσι ώστε να αναπτύσσονται καλύτερα και με μεγαλύτερη
αποτελεσματικότητα.
Λίνα ΨΟΥΝΗ
psychinfo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου